Fabuła
filmu oparta jest na albumie Pink Floyd o tym samym tytule. Autorem scenariusza
jest basista zespołu Roger Waters. Gatunek filmu został określony jako
musical/dramat psychologiczny. W fabułę wplecione zostały fragmenty animowane
autorstwa Geralda Scarfa.
Bohaterem
filmu jest Pink (zagrany przez Boba Geldofa) muzyk rockowy, którego poznajemy
w kontekście jego przeszłości – utrata ojca podczas operacji desantowej w
Anzio podczas II wojny światowej. Następnie dzięki retrospekcji widzimy
kilkuletniego Pinka, chłopca, którego codzienność naznaczona jest nieobecnością
ojca, poniżaniem przez nauczycieli (wyśmiewanie poezji pisanej podczas lekcji),
nadopiekuńczością matki, której czułości małemu Pinkowi brakowało. A wszystko
to, jak mówi tekst towarzyszącego utworu, było tylko kolejnymi cegłami w murze.
Nie
bez znaczenia dla depresyjnego stanu Pinka
było nieudane małżeństwo i świadomość tego, że jest zdradzany przez
żonę. Aby złagodzić nieco swój stan bohater zabiera do swojego hotelu poznaną
wcześniej podczas imprezy po koncercie (turnee w Stanach) dziewczynę – groupie, jednak tłumione uczucia
powodują tylko wybuch furii, zakończony doszczętnym zniszczeniem wyposażenia
pokoju.
Wszystkie
te wydarzenia stanowią kolejne cegły w murze, przez który (po wybuchu furii)
Pink stara sie przebić, pyta nawet czy jest ktoś na zewnątrz, liczy na ratunek.
Zdaje sobie jednak sprawę, że nie ma szansy na ocalenie, nikt nie słyszy (nie
chce słyszeć?) jego głosu, mur jest za wysoki, żeby się na niego wspiąć, za
gruby, żeby móc go przebić.
Traumatyczne
przeżycia w egzystencji Pinka dały dobrą podstawę dla budowanego muru, jednak
kolejne cegły były „dokładane” przez niego samego, a mur który odgradzał go
stopniowo od rzeczywistości stał się murem ochronnym, za którym wrażliwy Pink
mógł się schować. Jednak nawet te grube ściany nie uchroniły bohatera przed
pogłębiającą się depresją. Zdając sobie z tego sprawę Pink popada w
odrętwienie, nawiedzają go wizje w których zmienia się w oszalałego przywódcę.
Obraz
kończy się osądzeniem bohatera, człowieka który oszalał, przez metaforycznego
sędziego Robaka. Obronny mur zostaje zburzony, a w tle słychać rozdzierający
krzyk człowieka (Pinka?).
Film
choć ubogi w dialogi, dzięki muzyce ma bardzo wyraźny przekaz – obok
antywojennej wymowy stanowi historię samotności, lęku, niezrozumienia,
obojętności. Budowany wokół bohatera mur jest synonimem tego jak traktuje się
ludzi doświadczonych przez los, odmiennych, a kontynuowanie tej budowy przez
Pinka dowodzi tego jak wrażliwość, poczucie odrzucenia może doprowadzić do
chęci całkowitego odizolowania się, znalezienia bezpiecznego miejsca.
Dzięki
wielu metaforom i działaniu na widza w większym stopniu muzyką i obrazem niż
słowem (choć teksty piosenek są bardzo wymowne), film ten skłania do refleksji
nie tylko nad historią Pinka, ale i nad własnym życiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz